ביטול עסקה: מדריך בנושא

ביטול עסקה הוא לכאורה "כאב ראש", גם למוכר וגם לקונה. מצד שני, האופציה לעשות זאת תורמת למעשה לכולם. לקונה היא מספקת את השקט הנפשי, שהוא יוכל להתחרט ולשנות את דעתו. דבר זה משמעותי, במיוחד ברכישות בסכומים גדולים. עבור המוכר, אפשרות הביטול דווקא מעודדת לקוחות להמשיך ולקנות אצלו בעתיד.

מה אומר החוק?

"ביטול עסקה צרכנית", הוא מצב שההתנהלות לגביו מוגדרת על ידי תקנות הגנת הצרכן. על פי התקנות, ללקוח ישנה הזכות לבטל את העסקה מול בית העסק. זאת, חד צדדית ולא צורך לספק הסבר לסיבת הביטול. עם זאת, לא בכל מקרה ישנה זכאות לביטול. אלה שלושה תנאי בסיס חיוניים לכך: ראשית, יש צורך שהמוצר יהיה בעלות של 50 ש"ח לפחות. שנית, יש להחזירו לבית העסק. ולבסוף, אסור שהוא יהיה פגום וגם לא לאחר שימוש (פתיחת אריזה – בסדר. חיבור לחשמל – לא). מעבר לתנאים אלה, הזכאות לביטול עסקה והחזר תלויה בהיבטים נוספים וכדאי לעשות בירור יסודי, בהתאם לנסיבות הרכישה. אגב, המועצה הישראלית לצרכנות מציעה באתרה "סימולאטור בדיקת זכאות לביטול עסקה".

תהליך הביטול

יש לבטל את העסקה בתוך 14 ימים. המוכר יציג בבית העסק הוכחה לרכישה, מועד הרכישה, הסכום ואמצעי התשלום. ההוכחה תהיה לרוב חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה. כעת יש להחזיר את המוצר ולקבל תמורתו החזר כספי. ההחזר הכספי ייתקבל תוך עד 7 ימי עסקים, אם הרכישה הייתה עסקה חד פעמית. אם מדובר על עסקה מתמשכת כמו תשלום חודשי על טלפון ביתי, הפסקת החיובים תתבצע תוך שלושה ימים מהודעת הביטול או שישה ימים, אם ההודעה נמסרה בדואר רשום.

מתי לא ניתן לבטל?

ישנם גם לא מעט מקרים של "עסקה צרכנית שלא ניתן לבטל", כולל עסקאות רכישת מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, ריהוט שהורכב אצל הצרכן, הלבשה תחתונה ובלוני או צוברי גז. מבחינת אמצעי התשלום, לא ניתן לבטל רכישה שבוצעה עם שובר מתנה, תווי קניה או כרטיס מגנטי נטען. עוד מצב כזה, הוא רכישת מוצר שמועד אספקתו הוא יותר משישה חודשים מיום העסקה. אם מה שמונע את ביטול העסקה היא התחמקות של המוכר מחובתו לקבל את הביטול על פי החוק, הלקוח רשאי לתבוע אותו.

דמי ביטול

אם זו לא החזרה עקב פגם במוצר או חוסר התאמה ללקוח, העסק עשוי ורשאי לדרוש ממבטל העסקה "דמי ביטול".

אלה יהיו בגובה של 5% ממחיר המוצר או השירות ולא יותר מ-100 ש"ח (כלומר הנמוך מהשניים). לכך עשויות להתווסף גם עלויות סליקה שהיו לעסק, סביב העסקה שבוטלה.

יוצאים מן הכלל

חשוב לקחת בחשבון, שישנם כמה מצבים שבהם הכללים לגבי ביטול עסקאות וקבלת החזר כספי שונים מעט. מקרים אלה, כוללים ביטול עסקת מכר מרחוק, ביטול עסקה מתמשכת וביטול עסקה ברוכלות. יש להתעמק בהם בנפרד, בהתאם לנסיבות.

לסיכום

האפשרות המעוגנת בחוק לבטל עסקה, תורמת לכולנו וכדאי להיות מודעים לה.

סגירת תפריט
נגישות