רכשתי והתחרטתי: כל מה שחשוב לדעת על החזר כספי

רכשתי והתחרטתי: כל מה שחשוב לדעת על החזר כספי

מצב של רכישת מוצר או שירות ולאחר מכן חרטה ורצון לבטל את העסקה, איננו נדיר. במקרים כאלה, הדבר המרכזי שהקונה רוצה, הוא לקבל את כספו בחזרה. אלה הדברים העיקריים שחשוב לדעת, על החזר כספי בעקבות ביטול עסקה:

להיות מודעים לזכויותינו

ראשית, חשוב לזכור שהטיפול במצבים כאלה מעוגן בחוק וכך גם היבט ההחזר הכספי. "תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה)" מגדירות את הזכות לבטל עסקה צרכנית. אמנם לא בכל מצב, אבל במקרים רבים, באופן חד צדדי וללא צורך לציין בפני המוכר סיבה לכך. כך שאם יש סיבה מוצדקת לביטול, אפשר לשים בצד את גישת ה"לא נעים" ובעיקר, לזכור שאפשרות הביטול מעוגנת בחוק ושלא מדובר בטובה מיוחדת שהמוכר עושה לכם.

החזרת תמורה

רכישה במזומן או בצ'ק, תוחזר במזומן או בצ'ק מזומן. אם הרכישה בוצעה באשראי, הלקוח צריך לבטל את החיוב אצל חברת האשראי. אם היא בוצעה באשראי והתשלום כבר עבר באשראי לעסק, הלקוח אמור לקבל החזר או מחברת האשראי או (אם היא לא קיבלה חזרה את הסכום מהמוכר) מהמוכר.

מועד ההחזר

בעסקה חד פעמית (רכישת שירות חד פעמי או רכישת מוצר), החזר התמורה יתבצע בתוך עד 7 ימי עסקים. בעסקה מתמשכת (דוגמת שירות חיבור לאינטרנט), מדובר על הפסקת החיובים החודשיים. זו חייבת להתבצע בתוך שלושה ימים ממתן הודעת הביטול לעסק על ידי הלקוח. יוצא דופן מצב של מסירת ההודעה בדואר רשום, שאז הפסקת החיוב צריכה להתבצע בתוך שישה ימים.

דמי ביטול

העסק רשאי לחייב את הלקוח שמבקש ביטול והחזר כספי, ב"דמי ביטול", במקרים שבהם לא מדובר בפגם במוצר או בחוסר התאמה שלו ללקוח. גובה דמי הביטול, הוא 5% ממחיר השירות או המוצר, אך לא יותר מסכום של 100 ש"ח. במילים אחרות: הסכום הנמוך מהשניים. לסכום זה, העסק יכול להוסיף גם עלויות סליקה, במידה והיו לו כאשר העסקה בוצעה בכרטיס אשראי.

לא רוצים להחזיר?

מה קורה, אם ביקשתם לבטל עסקה, אתם מוכנים להחזיר את המוצר, אבל העסק לא מוכן להחזיר את הכסף? במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה. חשוב לדעת, שבמקרים כאלה ניתן לתבוע גם "פיצוי עונשי", בסכום שגובהו עד 10,000 ש"ח.

לסיכום

בחוק בנוגע להחזרים כספיים בביטול עסקה יש סכנה מובנית, של ניצול לרעה מצד הלקוח. במקביל, העסק עשוי "לעשות עניין" ולא להסכים לבטל. במצב כזה, אם מדובר בסכומי כסף קטנים הלקוח עשוי להרגיש שלא משתלם לו להילחם על כך, וודאי לא בבתי משפט. לכן, חשוב להכיר את זכויותינו במצבים כאלה, בכדי להבטיח שנמצה אותן. בשורה התחתונה – אם יש תום לב מצד כל המעורבים בעסקה, אפשרות הביטול וההחזר הכספי היא אופציה הוגנת וטובה לכולם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט